vrijdag 3 juni 2011

Voor degeen



Donderdag 2 juni 2011

Haastig en onregelmatig luid in en uit ademend, alsof ze net thuis gekomen is en ze haar wilde reppen, want ze was net bij de kapper en dan wil je toch niet met je gloednieuw kapsel door de regen lopen- ploft ze zich op bed- Zo ligt ze daar. Dunne armpjes gesprokkeld uit roos flanel. Een dikke streep middagzon op haar lichaampje- het beste tegenlicht zet haar nog eens op de bühne- gehuld in zacht roze bedkleed - Verblind zoekt ze naar woorden en tuurt over je heen. Bijna dankbare blik naar een oneindig dunne horizon, waar ik nog even mag blijven staan in haar restante schaduw.
Tergend traag vergaat een hoopje mens. Goed heen gaan. Goedheid om wie ze is.

...

Vrijdag 3 juni 2011 om 13u30

Onmetelijke Mémé.

Witte woede neemt haar bed in beslag. Moest ze kunnen gooit ze haar kussen in de hoek van de kamer en spookt ze door de gang in wit gesteven lakens. Af en toe lijkt ze het gevecht op te geven- het organisme beschikt over een oerdrift - als wetenschapper bij haar bed staan helpt je dit te begrijpen -

Maar dat ben ik niet.

Om de moed niet te verliezen kijk je best met de ogen van een gediplomeerde verzorger.

Maar dat ben ik niet.

Ik ga weg en keer terug. Ze komen met haar lievelingsdrank. Ik onderbreek de zoveelste poging van haar heengaan met een geutje zwarte koffie - hoorbaar -landend op de bodem van een vreselijk diepe steenput, via haar zo goed als leeg slokkanaaltje.

Ik neem haar sterk vermagerd gezicht- zacht zo zachte huid- in mijn handen en kijk haar diep aan. Een glimlach en plots niet meer. Ik vertel haar voor de laatste keer: " ga maar Mémé Mietje, ga maar... we zijn er klaar voor. Ga heen. Alleen zonder ons. Ga maar ... " De kers op de taart is een zachte zoen op haar ingevallen wangetje. Alweer nog altijd zo zacht.

Voor de eerste keer spreek ik haar vervolgens aan met : " moederke, moederke... moederke, ga maar naar je moederke. Moederkes zijn goed. Moederkes zijn altijd goed..." ( ik sprak haar altijd, altijd aan met " mémé Mietje " , geen moederke van mij, maar wel een " moederke " doodmoe moederke. )

Ik moet gaan. Kon ik haar maar overtuigen hetzelfde te doen.

( nu weet ik pas dat haar zoon hetzelfde gevraagd heeft een uurtje later. Nu weten we pas dat we haar overtuigd hebben. )

14u30

...


Vrijdag 3 juni 2011, om 21 uur


L'amour d'une mère.

Bleek als een pop. De handen gevouwen zoals ik had verwacht haar te zien. Bloemen op bed. Onhoorbare rust. De wekker tikt zich van niks bewust - seconde per seconde - stapke per stapke - weg van haar. Om het helemaal af te maken gaat de zon voorzichtjes onder achter het vetex gebouw.

Ze wordt een roerende herinnering.

Maria-Louisa heeft de strijd opgegeven. Het is genoeg geweest. Echt genoeg.

Goeie reis Mietje. Nu zal je zien dat reizen ook iets moois is. Zal je begrijpen waarom wij zo graag de wereld zien. Vlieg maar boven 't zuiden van Frankrijk, ga eens een goeie dag zeggen aan Rolando in Buenos Aires. En hoor je de Fado boven Lisboa? De Flamenco in Andalusia? Proef ook eens die lekkere tomaatjes en verse vis in Kreta. Geniet maar volop. En vergeet niet om ons af en toe een kaartje te sturen.

Bye bye Mémé Mietje. Bye Bye....


....


Maria-Louisa Desloovere heeft ons op 3 juni 2011 verlaten om 20u25 in de korenbloem te Kortrijk. .

Aan degeen die haar liefhadden, aan degeen die haar intens waren, aan alle verzorgenden op deze wereld, aan le Manoir Fleuri in Rekkem, aan de Korenbloem in Kortrijk. Voor al degeen: dankjewel. Dankjewel om Maria-Louisa zo dankbaar en genegen te laten heengaan.

9 opmerkingen:

  1. Mémé Mietje, het ga je goed en doe de groeten aan George van me.
    Innige deelneming voor jullie, José, kinderen en Tine, voor Rita en kinderen en voor allen die haar van heel dicht kenden.
    Je leeft verder in onze herinneringen en ergens in mijn hart is er een plaatske waar jij nog troont, mémé Mietje.
    Lut

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is genoeg geweest voor haar. Het is goed geweest.

    Ze toonde op de laatste knip haar grote dankbaarheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mémé Mietje is het hoofdpersonage van dit blog. Ze is op het laatst ook getuige geweest terwijl ik schreef. Naast haar bed werd het onverbloemd waargebeurd verhaal afgewerkt. Ze gaf me stilzwijgend toestemming om het te vertellen aan de wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn oprechte deelneming. Hoewel ik ze niet in het echte leven gekend heb, maar haar wel via je blog gevolgd heb, raakt het me enorm. Je schrijft de tranen in mijn ogen. Sterkte aan allen die haar liefhadden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mémé Mietje krijgt op donderdag 9 juni, om 10 uur, in de st maartenskerk te Kortrijk, haar laatste eerbetoon. Als jullie er niet bij kunnen zijn, denk dan nog eens aan haar. Even maar, kort. Want er zijn er nog zoveel die krenskes en kuskes vragen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had geen idee hoe moeilijk routineus kan zijn. Ik had geen idee tot op het moment ik een in tranen verzorgster zie en hoor dat het voor haar nu ook wat mag ophouden dat sterven. Niet allen tegelijk aub.

    ...

    Je zou voor minder verstrooid je bloes aan het strijkijzer laten plakken, je kind vergeten afhalen op school en de patatten laten aanbranden.

    ...

    Ik had geen idee.

    Respect.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat mémé Mietje moge rusten in vrede!
    Bedankt voor deze mooie blog, een prachtig eerbetoon aan een bijzonder vrouwtje. We zullen haar missen, die mémé Mietje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze deelde kwistig haar goedheid. Verspilling was niks voor haar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goeie morgen dame. Na 1 vol jaar zonder jou herinner ik mij levendig jou afvragen naar die andere kant. Ik hoop dat je nu eindelijk op de mooiste plaats geland bent.

    BeantwoordenVerwijderen